uno form har store planer i Sverige

uno form styrker sin eksklusive designprofil i Sverige med et utstillingslokale sentralt i Göteborg. Den eksklusive beliggenheten har allerede påvirket salget.

Et nytt uno form-utstillingslokale i Sveriges nest største by Göteborg er første skritt på en reise som skal gjøre den danske produsenten av eksklusive designkjøkken mer synlig på den andre siden av Øresund.

«Vi har en agenda som går ut på å ekspandere i Sverige og styrke profilen vår som et kvalitetsmerke. Dette innebærer at vi går fra et «shop-in-shop»-konsept til «monobrand»-butikker, noe som skaper en ramme som matcher merket i kvalitet og design», forklarer uno forms salgsdirektør Peter Bisgaard.

Utstillingslokalet i Göteborg ligger i et område med andre eksklusive butikker og utstillingslokaler. Dermed henvender uno form seg i økende grad til en målgruppe som prioriterer kvalitet, design og håndverk – og som er villige til å betale for det.

«Vi har merket en umiddelbar effekt av denne plasseringen i og med at gjennomsnittsprisen på kjøkkenene vi selger, har økt betydelig. Det er tydelig at vi har kommet i kontakt med målgruppen takket være en bedre beliggenhet», sier Peter Bisgaard.

Et sentralt punkt i utstillingslokalet i Göteborg er å formidle dansk design som noe unikt og sammenhengende. Derfor finner du i utstillingslokalet en rekke andre danske designmerker, som sammen skaper en fortelling som kundene gjerne vil være en del av.

Det er et veldefinert konsept som ifølge Peter Bisgaard også skal være en del av kommende monobrand-butikker i Sverige. Slik skaper uno form en designdestinasjon med danske merkevarer som ikke allerede finnes i samme form. Dette gir kundene en grunn til å komme inn i butikken, selv om de ikke umiddelbart er på utkikk etter et kjøkken. Og det virker, forklarer Helene Löfgren, en av de tre franchisetakerne som driver utstillingslokalet i Göteborg.

«Vi opplever at folk i økende grad kommer inn i butikken fordi den er spennende eller fordi de ser interiør de er interessert i. Dermed er første skritt på kjøpsreisen tatt, og selv om de kanskje kjøper en lampe i stedet for et kjøkken, har vi etablert uno form-utstillingslokalet som et sted de gjerne vil komme tilbake til», sier hun.

Monobrand-butikker

uno form har nå «monobrand»-butikker i to av de tre største byene i Sverige, nemlig Malmö og Göteborg. Men det er ingen hemmelighet at de også ønsker å være til stede i Stockholm. Derfor er uno form for øyeblikket på utkikk etter samarbeidspartnere som vil være med på å åpne en flaggskipbutikk i den svenske hovedstaden.

«Det understreker at vi ikke hviler på våre laurbær. Sverige er et svært spennende marked der forbrukerne i stor grad viser interesse for kombinasjonen av kvalitet, design og fleksible løsninger. Det er akkurat dette uno form tilbyr. Derfor forventer vi mye av de kommende årene», understreker Peter Bisgaard.

uno form kjøkken showroom