En feil oppstod
Prøv igjen senere
Ingen søkeresultater
Ingen søkeresultater
Da Nadia og mannen hennes så huset for første gang, var det verken gulv eller kjøkken i første etasje, kjelleren var skummel, og taket var lekk. Nadia var likevel ikke i tvil om at huset hadde det som skulle til for å bli et perfekt hjem for paret, Nadias to tenåringsbarn og de to kattene Chili og Bailey.
Den gamle inngangsdøren i burmateak og den innvendige trappen som forbinder hele huset fra kjeller til andre etasje, er noen av de opprinnelige detaljene som Nadia falt for. Resten av huset var så nedslitt at paret måtte starte helt forfra.
For Nadia, som er utdannet arkitekt med spesialisering i interiørdesign fra England og USA, har gleden ved å gi det gamle, nedslitte huset sjelen tilbake vært en pådriver gjennom hele renoveringen.
Allerede på utsiden ser vi tydelig at dette ikke er et vanlig hjem. De klassiske smijernslampene ved inngangsdøren, som paret har kjøpt brukt og fått restaurert, har glass i lys rosa, mens sokkelen er malt i mørk rosa som står i kontrast til den hvite fasaden. Egentlig hadde Nadia lyst til å male hele huset rosa, men kompromisset ble en kritthvit fasade med rosa sokkel – og et nytt navn på huset: ROSA.
Den store, klassiske entreen med høye hvite paneler og fiskebensmønstret gulv i eik er en elegant kontrast til de lyserosa veggene og SOHO-lampene, som fungerer som både belysning og dekorasjon. Den opprinnelige trappen Nadia falt for da hun så huset for første gang, er belagt med et mykt teppe i iriserende nyanser fra beige og rosa til burgunder, noe som gir en følelse av å være på et eksklusivt boutiquehotell.
Hotellstemningen fortsetter på det rosa gjestebadet, der Nadia har innredet et koselig spaområde for avslappende fotbad. De vakre Bizazza-mosaikkflisene i fargen OLEANDRO Shading Blend, de rosa veggene og det burgunderrøde taket er en dristig fusjon av fager, men fargene er på ingen måte tilfeldig valgt. Bizazza-mosaikkflisene, røkt eik, messing og fargene rosa, burgunder, grønn og dyp mørkeblå er en nøye gjennomtenkt palett som Nadia konsekvent har brukt i hele huset.
Baderomsmøblene i røkt eik fra uno forms Classic-kolleksjon, som ble tegnet av Arne Munch i 1968, er designet i samarbeid med Kevin Schmidt hos uno form København. Benkeplaten er spesiallaget i Calacatta Viola-marmor, som har karakteristiske rødvinsfargede årer som harmonerer med fargene i rommet. På alle badene har Nadia har valgt armaturer i ubehandlet messing fra VOLA, Liila-lamper fra Nuura Lightning og Gubi-speilet F.A. 33, som ble designet i 1933 av den legendariske arkitekten og designeren Gio Ponti.
Kjøkkenet er et stort allrom som ligger åpent mot stuen, der parets lidenskap for spesielt Finn Juhls skulpturelle møbler kommer tydelig til uttrykk. Rundt det fire meter lange Noyer-spisebordet er det plassert flotte eksemplarer av både 46 lenestol, 44 stol og 109 lenestolen.
Den ikoniske Kogle, som Poul Henningsen designet i 1958, er valgt som lamper. Kunsten på veggen, av blant annet Luca Padroni og Jacob Brostrup, danner en dynamisk kontrast til de stilrene møblene.
For å skape balanse mellom det feminine og det maskuline har Nadia valgt en lys grønnfarge i det store, åpne rommet. Grønnfargen dukker opp igjen i flisene på den moderne utgaven av kakkelovnen og i Madreperola Quartzite-benkeplaten på kjøkkenøya, som er i røkt eik fra uno forms Copenhagen-kolleksjon.
Ut fra en idé om utformingen av kjøkkenøya skapte Nadia, i samarbeid med Kevin Schmidt fra uno form København, øya akkurat slik hun ville ha den. Benkeplaten fortsetter ned til gulvet, siden Nadia ønsket å lage et møbel som visuelt vokser sammen med huset. De ekstra høye treskuffene i massiv røkt eik har en innvendig høyde på 34 cm, noe som gir plass til både høye oppbevaringsglass, 1,5 liters vannflasker og matvarer.
Danske modernistiske arkitekter som Finn Juhl og Arne Jacobsen var ikke redde for å bruke farger – Finn Juhl malte for eksempel takene i huset sitt i forskjellige farger. Derfor virker det også helt naturlig at det rett ved siden av stuen med Finn Juhls whiskystoler, tegnet i 1948, og den ikoniske JN07-lenestolen, som ble utviklet i forbindelse med tv-serien Danmarks næste klassiker, befinner seg et eklektisk hjemmekontor som familien kaller Fugleværelset.
Her er taket i burgunder, skapet er rosa og tapetet er fylt med flagrende fugler – og det hele rundes av med fuglelampene fra Moooi, designet av den britiske arkitekten og designeren Umut Yamac.
Strategisk plassert mellom Finn Juhls whiskystoler og terrassen har paret innredet og dekorert en hjemmebar med antrasittgrå skap fra uno forms Shaker-kolleksjon, vinskap og eikehyller med lys og en integrert løsning til å henge opp glass.
Rommet er helt monokromt i en dyp mørkeblå farge, veggen er dekket med Bizazza-mosaikkfliser i fargen Augusta, og på benkeplaten er det skinn i samme nyanse, som også er brukt på puffen og på pakkebordet i parets walk-in-garderobe.
Hvis det ikke er terrassevær, kan man i stedet slå seg ned i en limited edition av Finn Juhls lille Poet-sofa i et hjørne av hjemmebaren.
I første etasje har Nadias to tenåringsbarn rommene sine og et bad med Bizazza-mosaikkfliser i Magnolia Shading Blend, som passer perfekt sammen med baderomsmøblene i røkt eik fra uno forms Classic-kolleksjon.
Benkeplaten i Calacatta Oro-marmor, VOLA-armaturene i ubehandlet messing, Gubi-speilet og Nuura-lampene er et konsekvent designvalg.
Mastersuiten er i særklasse. Suiten er på hele 50 m2, og inneholder et stort soverom, en spaavdeling med badekar, toalett og en luksuriøs walk-in-garderobe i røkt eik fra uno forms nye Wardrobe Collection, som hyller både dansk snekkerhåndverk og internasjonale designtrender.
Da Nadia først så prototypene fra uno forms snekkeribedrift i Farsø, var hun ikke i tvil – dette var akkurat den garderobeløsningen hun ønsket seg. Nadia har valgt lukkede garderobeskap på den ene siden og en kombinasjon av skap i røkt eik, skuffer, skohyller og glasshyller til hatteesker og håndvesker på den andre siden. I midten har paret en øy av røkt eik med overflate i skinn og en matchende spesiallaget puff.
Det store soverommet er helt monokromt i dyp mørkeblå, og flammene fra den innebygde peisen kan nytes både fra badekaret og fra den ikoniske lenestolen Den Trætte Mand, designet av Flemming Lassen i 1935.
Wow-effekten fortsetter på badet med den håndlagde Bizazza Calystegia flora feature-veggen, designet av Kiki van Eijk, FLOS-lysekronen og baderomsmøblene i røkt eik fra uno forms Copenhagen-kolleksjon.
Kevin Schmidt, uno form København, foreslo den spesialsydde skinnputen til vindusnisjen på badet, og den brukes flittig når Nadias tenåringsdatter har venninnekveld på badet. Ved siden av vindusnisjen er det montert et høyskap i røkt eik fra uno forms Avantgarde-kolleksjon til oppbevaring av håndklær og lignende.
Da paret tok over huset, var kjelleren skummel og full av edderkopper. Det har derfor vært viktig for dem å skape en kjelleretasje som innbyr til hygge og fellesskap – med hjemmekino, vinkjeller med bordfotball og dartskive, bad og gjesterom.
Hele kjelleren er i dyp mørkeblå, bortsett fra vaskerommet, som er Nadias domene, og derfor ville hun ha rosa fliser og sterke farger.
Her bor
Familie på fire med to katter
Hvor?
Herskapsvilla nord for København