Designarven

uno forms historie begynner i Arne Munchs kjeller i Lyngby. Det var her han fikk ideene og tegnet opp strekene til det første uno form-kjøkkenet på millimeterpapir. Og Arne Munch lagde verken avanserte skisser eller kompliserte modeller, for kjøkkenideene hans var like enkle som de var geniale.

Siden den danske designeren Arne Munch designet det originale Classic kjøkken i 1968, har uno form vært dedikert til å lage skreddersydde kjøkken.

Arne Munch var mannen bak uno form-kjøkkenet. Med et markant design-, reklame- og forretningstalent, stor idérikdom og evnen til å provosere revolusjonerte Arne Munch på slutten av 1960-tallet hele den danske kjøkkenbransjen. Allerede etter få år i bransjen hadde Arne Munch irritert seg grønn over hele den danske kjøkkenbransjen. Han var forundret og irritert over at man i et land med stolte håndverks- og designtradisjoner ikke klarte å lage kjøkkener som både var flotte og funksjonelle. I provoserende artikler luftet han utilfredsheten sin med datidens kjøkkenmøbler.

De fleste danske hjem var på 1960-tallet utstyrt med innebygd kjøkken som ble installert da huset ble oppført. Det tunge og kompakte håndverkerkjøkkenet gjorde det ikke mulig med individuell innredning, og tiden var i ferd med å løpe fra den ufleksible byggestilen. Derfor ble elementkjøkkenet introdusert på midten av 1960-tallet.

Men Arne Munch var fortsatt ikke fornøyd. Heller ikke elementkjøkkenenes form og funksjon supplerte hverandre godt nok. I 1968 hadde han fått nok. Han tok blyanten i egen hånd og forenklet hele oppfattelsen av bra kjøkkendesign. Samtidig skapte han en dansk designklassiker – alt sammen i kjelleren sin i Lyngby.

Han konstruerte en kube på 60 x 60 x 60 cm. Den kvadratiske modulen gjorde det mulig å snu og vende på modulen etter brukerens behov og rommets innredning, og slik skapte de harmoniske målene et estetisk vellykket møbel.

Med konstruksjonen av uno form-modulen løste Arne Munch på samme tid et annet vesentlig problem med fremstilling av kjøkkener. På grunn av modulens kvadratiske form slapp man å måtte lage venstre- og høyredører. Nå hadde både skap, forrammer og dører samme mål. Det lettet håndteringen av kjøkkenene både i produksjon, logistikk, distribusjon og montering.

I huset i Lyngby fant Arne Munch også inspirasjon til uno form-kjøkkenets øvrige designmessige uttrykk. Her omga han seg med vakre og originale designmøbler, og han fant det naturlig å overføre bra og flott møbeldesign til kjøkkenene. Et italiensk sofabord Arne Munch hadde i stuen, ga ham ideen til uno forms karakteristiske lamellskuffefronter. Med lamellskuffene avskaffet Arne Munch håndtakene på kjøkkenet – også det var en revolusjon.

Og navnet på kjøkkenet skulle selvsagt avspeile enkelheten. Designen var basert på én form – på latin heter det "uno form".